joi, 9 august 2012

Gambia - partea a 3-a: Insula... (by Iulia C.)


Sa descoperi lumea inseamna si sa fii pregatit pentru asta…

Mi-e frica de serpi, in rest… in rest mai sunt multe "animalute" despre care nu am habar…

Plimbarea pe raul Gambia a fost linistitoare… seamana foarte mult cu bratele Dunarii spre varsare… diferenta o fac padurea luxurianta (un amestesc de palmieri cu foioase) si fauna (pasari foarte colorate si galagioase intr-un mod placut, maimute, hipopotami, crocodili…).
Am vazut o "colonie" de hipopotami, insa nici un crocodil pe rau. Pe crocodili i-am descoperit in schimb intr-un lac « spiritual »… Povestea lacului magic este lunga: o femeie ce nu putea avea copii a fost ajutata de un trecator, etc… Au multe ritualuri pentru familiile ce nu pot avea copii, de la lacuri magice la sacrificarea vacilor…Ghidul ne-a explicat intreg ritualul, se practica frecvent, insa fiind in Ramadan nu am putut vedea pe viu un astfel de ritual. M-a distrat exprimarea lui Baba... dupa ce termina ritualul la care participa tot satul, barbatul merge acasa cu sotia lui si...”he works hard”, iar in cateva luni apar copiii… ei bine, nu am luat in serios "spiritualitatea" lacului, dar cand m-am plimbat printre crocodilii cu gura deschisa, atenta sa nu calc pe ei…am inceput sa ma intreb: sa se hraneasca crocodilii cu marijuana sau lacul ala chiar are ceva "spiritualitate" in el?… Ghidul ne-a spus ca in multe zile crocodilii ies de acolo si femeile din sat dau nas in nas cu ei prin orezarii, iar cei care administreaza lacul vin si-i aduc inapoi… in brate…

Pe seara am stat pe punte si am "savurat" apusul… pana a inceput o ploaie torentiala… nimic nou, ma obisnuisem deja cu ploile lor…15-20 de minute si gata… m-am bucurat cand am simtit primii stropi, era bucuria unei simple ploi de vara, dar, in plus, stiam si ca urmeaza un curcubeu rupt din desenele copiilor de gradinita si ca, daca ploua, tantarii vor fi mai putini…
Urma sa inoptam pe o insula fara electricitate… am ajuns pe inserate… “camp”-ul arata ca un parc sau mai degraba ca muzelul satului, doar ca avea mai multa vegetatie: casute rotunde de lut, rude cu bojdeuca lui Creanga de la Humulesti, in care regaseai un pat facut din pamant,  acoperit cu o plasa de tantari ce arata ca un baldachin de jucarie, ferestre mici, de doua palme, cu perdelute si draperii cusute manual… In dreapta camerei aveau chiar si o “baie”, ascunsa dupa o perdeluta… 
S-au straduit sa ofere turistilor toate conditiile… eram incantata de straduinta lor de a aduce chiar si apa in casute…si atunci am remarcat furnicile (desi eu cred si acum ca erau termite)… .si apoi paianjenul verde fosforescent de pe plasa de tantari ce acoperea patul… si alt neam de furnici (nu am putut spune musuroi, ca nu era niciun musuroi... doar zeci de furnici)… m-am grabit sa ies… dar am vazut, incolacita langa perete si-o lipitoare… i-am explicat lui Baba ca daca nu scoate animalutele alea de-acolo, eu dorm pe scaun, afara (maimutele inca nu-si incepusera show-ul de seara, eram deci convinsa ca dormitul pe scaun in padure este o solutie)… Nu stiam cum sa spun lipitoare, asa ca i-am explicat despre virmele care iti suge sangele… el s-a pus pe-un ras de nu stiam cum sa-l mai opresc… “este doar un miriapod…nu-ti face nimic…uite !”  si a luat toate vietatile alea si si le-a pus pe mana… a aruncat miriapodul si paianjenul in fata usii si a chemat pe cineva sa stropeasca pentru furnici…

Eram inca linistita, o noapte pe scaun in padure nu suna chiar asa de rau… insa noaptea a venit, am stat ceva ore la palavre… subiectele au fost interesante : sclavie, colonialism, fotbal, muzica, turism, educatie… Interesanta insa a fost reactia lor, aproape la unison, cand a venit vorba despre investitii…cum in majoritatea satelor cultivau doar 10% din pamant (adica vreo 20-50 de metri in fata casei, in conditiile in care oriunde ai fi fost aveai raul la mai putin de 5km), am intrebat de ce nu cultiva tot pamantul si mi-au explicat ca nu au utilaje (pamantul fiind cultivat cu pluguri trase de… om, de fapt impinse). Raspunsul a fost spontan, de european : dar pot veni investitori de afara… si ei au raspuns cu mult mai spontan “Nu ne intoarcem la colonialism”… Am tacut, intelegand ca subiectul este delicat. Mi-au amintit de ura cubanezilor fata de “imperialistii” de americani, care nu aveau Coca Cola nici in resorturile de 5 stele. Probabil este vorba de aceeasi indoctrinare care incepe acasa in copilarie, este continuata la scoala si auto-dezvoltata in adolescenta.

 Povestile curgeau una dupa alta, la lumina lumanarilor in jurul carora se invarteau de zor multi fluturi… la un moment dat am observat furnici pe masa, deja ma obisnuisem cu ele, i-am spus lui Baba ca furnicile ma urmaresc… el a ras iarasi… nu-s furnici, sunt fluturii care si-au dat aripile jos… s-au transformat in larve… interesant, eu la scoala invatasem altceva…
Am facut ochii mari si mi-am mai dat cu niste Autan (il foloseam ca pe Channel :)…ploua torential, simteam ca o sa cada acoperisul de stuf pe noi… maimutele isi terminasera recitalul… toata lumea a mers la culcare… a urmat o noapte lunga… inchideam ochii si vedeam numai tarantule paroase mergand pe mine… a fost una din putinele dimineti in care m-am bucurat ca trebuie sa ma trezesc…

Mai aveam inca multe de descoperit!

Un comentariu: