vineri, 14 septembrie 2012

Descoperim Grecia - Samothraki...


“Sunt vagabontul vietii mele…” se auzea din boxele tavernei… rupeam precum Pi (Viata lui Pi – cartea pe care am terminat-o aici) din costele bine facute de capra simtind ca pocnesc la vederea unui munte de oase pe care le descarnasem… stingeam cu vin… “maturator de praf de stele”… Omul simplu de la masa de alaturi batea ritmul in masa… era proprietarul, grec, ce imi ceruse muzica romaneasca (nu actuala… in greaca lui pentru ca altceva nu vorbea)… ma intreaba daca am Gheorghe Zamfir... n-am… mai arunc o maslina peste cimitirul capresc… pocnesc… am mai mancat aici in prima seara cand “bunica” ce gatise ne-a invitat a-i ridica capacele oalelor sa ne alegem ce vrem, pentru ca altfel nu ne puteam intelege… cautam peste, dar nu avea, astfel incat am ales… tot capra la cuptor cu cartofi… delicios… pot recunoaste ca am mai incercat (la alta taverna) cu cus-cus, cu prune…. si acum imi ploua in gura, deschideti umbrela!
Daca vreti sa va spun unde sunt locatiile va spun… cum vii dinspre Kamariotissa (portul unde te lasa ferry-ul de la SAOS, pe care-l iei din Alexandroupoli) pe drumul dinspre nord faci dreapta spre Therma, apoi prima la stanga si te opresti la a treia taverna, cu scaune bleu, asezata in ambele parti ale drumului ingust… daca ai noroc asculti si Dinica pentru ca i-am lasat CD-ul… cealalta? Mergi pe acelasi drum de nord, nu mai faci dreapta spre Therma, mergi inainte, treci de Archondissa (hotelul ca un castel alb, unde Yanna – tine cu AEK si “Alecu” sunt gazde bune) pe stanga, tii drumul si la un moment dat ai un indicator la dreapta 3km spre taverna… tii indicatoarele si intri intr-o curte cu masute unde Yorgos (parca) vorbeste engleza si-ti poate recomanda din mai multe feluri pe care le prepara acolo… si stiu ce fac…
Daca vreti peste si fructe de mare gasiti in Kamariotissa in mai multe locuri si la o taverna pe drumul spre Pahia Ammos (o veti recunoste, are un homar intre doi pesti, pe dreapta ai marea si 4 umbrele ratacite acoperite de stuf)… caracatita cu legume la gratar bestiala… si calamari…si crevetii… daca sunteti fani (stiu eu cativa) puneti-va niste usturoi in bagaj ca nu au…
Gata cu mancarea! Sigur nu muriti de foame aici, pot sa faca si oua ochiuri!
Insula nu e mare, probabil in 50 km ii dai ocol  de la Pahia Ammos din sud la Kipos… Prima este singura plaja cu nisip accesibila (restul doar cu barca – asa zice la “carte”, dar nu am incercat, sezonul e pe terminate…), cealalta este mare, dar cu pietre… apa e limpede… La Pahia Ammos celalalt Yorgos este fan Inna si muzica romaneasca… lui nu i-am lasat nici un CD, doar regulile de la petanque pentru ca privea interesat jocul… Cocktailuri bune si muzica deasemnea gasiti la Saoki, in portul mic de langa Therma…
Chora, capitala insulei, are un pic peste 600 de locuitori, case faine aglomerate (lipite) pe doua dealuri, cu strazi (de fapt una singura J) de maxim 2 m latime, strajuite de ramasitele unui vechi castel… mergeti sa vedeti apusul de la una din terase incercand un vin sau o bere locala, merita!
Pastrati-va o jumatate de zi pentru cascade si piscinele naturale! Dupa Arcondissa (hotelul) mai mergeti cam 1 km spre Kipos pana la un pod… imediat dupa el este un loc unde lasati masina si aveti de facut un traseu usor, dar foarte fain si marcat, de vreo 45 de minute pana la prima cascada… urcati apoi inca 15 minute si dati de alta, cu o cascada mai mica, dar “piscina” mai draguta… incaltati-va cu bocanci si alegeti o zi senina, oricum norii se agata de varfurile muntilor Saos (Feggari), ce trec pe alocuri de 1600… Marea si insula se vad bine de sus!
Nu faceti rabat de la a alege drumuri secundare, privelistile sunt faine, turnulete (Paialopoli, Fonias), 999 de capele (cu tot cu ruine), site-ul arheologic (unde a fost gasita faimoasa Niki locala aflata acum la Louvru)… Drumul catre Pahia Ammos trece printr-un “camp” de maslini si te provoaca la condus prin curbe si suisuri-coborasuri… Benzinarie gasiti spre Chora… super-mini-marketuri prin toate localitatile mai mari (nu cred ca in cea care are 3 locuitori J)… Veti gasi si multi “oameni-rasta”… sigur merge si cu cortul… la umbra, pe malul marii…

N-am zis unde sunt toate astea? In Samothraki… Samothrace… intre Marea Thracica si Marea Egee (daca geografia nu m-a lasat balta)… intre mai cunoscuta Thassos si Turcia…



PS: Am uitat sa va spun sa fiti atenti la capre! Clar sunt mai multe decat locuitori si turisti la un loc, de pe plaja pana-n varf de munte! 

Un comentariu: